Joensuussa ollaan tekemässä peruspalveluihin tärkeitä
rakenteellisia muutoksia, muun muassa elämänvaihemalliin pohjautuen. Lopultakin
on löytynyt lähes yhteisymmärrys siitä, että ennaltaehkäisevistä ja kuntouttavista
palveluista säästäminen tulee kaupungille kalliiksi. Juustohöyläleikkausten
sijasta on muutettava rakenteita sekä ajattelu- ja toimintatapoja. Menneinä
vuosina Joensuussakin päätöksenteon perustana ovat olleet liiaksi pelkät
tuottavuuslaskelmat. Yhtä tärkeää olisi arvioida toimintojen vaikuttavuutta.
Tuottavuudella tarkoitetaan panosten ja suoritteiden välistä suhdetta,
esimerkiksi kuinka monen asiakkaan luona kotihoidon työntekijä ennättää päivän
aikana käydä. Vaikuttavuus sitä vastoin tarkoittaa toiminnasta saatua hyötyä,
esimerkiksi pystytäänkö kotihoidossa ylläpitämään asiakkaan toimintakykyä niin,
ettei hän joudu laitoshoitoon liian aikaisin. Terveyden ja hyvinvoinnin
edistäminen tulee nähdä investointina, ei kulueränä.
Kuntien - myös Joensuun - sosiaali- ja terveydenhuollon
kustannusten nousu on osaltaan johtunut siitä, että säästöpäätöksiä on tehty
ilman vaikuttavuuden arviointia eli mitä päätöksestä seuraa muutaman vuoden
päästä. Kun neuvoloissa ei terveydenhoitajien työpareina ole perhetyöntekijöitä,
perheiden tilanteet vaikeutuvat liikaa ja lastensuojelun asiakkaiksi ajaudutaan
helpommin. Lastensuojelun toimenpiteet maksavat kunnille enemmän kuin
perhetyöntekijöiden palkkaaminen. Kuntouttavan kotihoidon puutteet ovat
johtaneet siihen, että laitoshoitoon joutuu ikäihmisiä liian aikaisin. Mikään ei
ole niin epäinhimillistä ja kallista kuin turha laitoshoito. Joensuussa
vanhustenhoidon kustannusten kasvua on aiheuttanut myös erilaisten
yhteisökotien (tehostettu palveluasuminen ja ryhmäkodit) vähäisyys. Tämän takia
kotihoidossa on ihmisiä, joille oma koti ei esimerkiksi muistisairauden takia
ole enää turvallinen paikka. Toisaalta vuodeosastoilla on ihmisiä, jotka eivät
tarvitse vuodeosastohoitoa, mutta jotka eivät selviydy enää omassa kodissaan.
Onneksi uusia yhteisökoteja on suunnitteilla ja valmisteilla useita.
Ennaltaehkäisyä ja kuntoutusta ei voi kuitenkaan sysätä
vain sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnoiksi. Kunnissa tulisi entistä
enemmän siirtyä ”terveys ja hyvinvointi kaikissa politiikoissa” -mallin
mukaiseen ajatteluun ja ymmärtää, että kaikkien hallintokuntien on osallistuttava
tähän. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä terveydenhuollon osuus on vain
noin 20 - 25 prosenttia. Sosiaali- ja terveystoimi yhdessä saavat jo hiukan
enemmän aikaan. Parhaimpaan tulokseen päästään, kun kaikki hallintokunnat
saadaan mukaan tähän työhön. Joensuulle myönnetty ”Vuoden pyöräilykaupunki”
-tunnustuspalkinto ja savuttomaksi kaupungiksi julistautuminen ovat hyviä
esimerkkejä tästä
Terveys kaikissa politiikoissa edellyttää tutkimustiedon
tuottamista ja hyödyntämistä päätöksenteossa. Ei riitä, että kerran
valtuustokaudessa valtuustolle annetaan tiedoksi hyvinvointikertomus. Toki
sekin sisältää tärkeää tietoa toimintojen kehittämiseen ja johtamiseen.
Kaikessa päätöksenteossa tulee talousvaikutusten arviointien lisäksi tehdä
terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointia. Toisaalta päätösten
vaikuttavuuden arviointia olisi tehtävä nykyistä enemmän jälkikäteenkin
selvittääksemme, mikä merkitys tehdyillä päätöksillä on ollut inhimillisesti ja
taloudellisesti.
Tulevaisuuden kuntajohtaminen on hyvinvointijohtamista,
jossa edellä mainitut asiat nousevat keskiöön. Hyvinvointijohtamisessa kuntalaisten
terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen tähtäävät toimenpiteet ohjaavat
päätöksentekoa nykyistä huomattavasti enemmän. Hyvinvointijohtaminen tarkoittaa
myös työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimista. Tämä tulee korostumaan
toisaalta työurien pidentymisen ja toisaalta työvoiman saatavuuden
vaikeutumisen takia.
Olemme Joensuussa oikealla tiellä, mutta paljon on vielä
työtä tekemättä. Koska terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on tärkeää, en
oikein ymmärrä Karelia-ammattikorkeakoulussa tehtyä päätöstä irtisanoa
terveyden edistämisen yliopettaja. Kyselyistä huolimatta en ole saanut pätevää
perustelua päätökselle.
Merja Mäkisalo-Ropponen
Joensuun valtuuston puheenjohtaja (sd)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti