Keskeistä toimivassa demokratiassa on se, että
kansalaiset kokevat tulevansa aidosti kuulluiksi ja omaavansa todellisia
vaikuttamismahdollisuuksia. Tämä edellyttää, että kansalaiset saavat
riittävästi tietoa asioista ja omista vaikuttamismahdollisuuksistaan. Kuntalain
mukaan (27. pykälä) valtuuston on pidettävä huolta siitä, että kunnan
asukkailla ja palveluiden käyttäjillä on edellytykset osallistua ja vaikuttaa
kunnan toimintaan.
Joensuun kaupunginvaltuuston toiminnassa on
kokeiltu tällä valtuustokaudella uudenlaisia toimintatapoja avoimuuden
lisäämiseksi. Yhtenä esimerkkinä ovat valtuuston kyselytunnit, joiden aikana valtuutetut
ja viranhaltijat keskustelevat ennalta valitusta ajankohtaisesta aiheesta. Yleisö
ja media voivat vapaasti seurata valtuuston kyselytuntia lehteriltä.
Valtuuston kokouksien aikana viestintäpäällikkö
Ville Moilanen twiittaa reaaliaikaisesti kokouksen etenemisestä. Keskusteluihin
on osallistunut kokouksien aikana Twitterissä keskimäärin kymmenkunta seuraajaa.
Kaikkiaan Joensuun kaupungilla on Twitterissä noin 500 seuraajaa. Lisäksi Joensuun
kaupunki ja sen eri yksiköt ovat myös Facebookissa.
Joensuulaiset tekevät keskimääräistä enemmän kuntalaisaloitteita. Viime
vuonna niitä tehtiin lähes kahdestakymmenestä eri asiasta. Keskustellessani kuntalaisten
kanssa olen kuitenkin huomannut, että vain harvat tietävät tästä
mahdollisuudesta. Kuntalaisaloite on kunnan asukkaan tai asukasryhmän aloite,
jonka kautta kunnan asukas voi vaikuttaa suoraan oman kuntansa toimintaan ja
päätöksentekoon. Kun kuntalaisaloitteen tekee vähintään kaksi
prosenttia äänioikeutetuista kuntalaisista, on se käsiteltävä valtuustossa kuuden
kuukauden kuluessa. Lisäksi valtuuston tietoon on saatettava vähintään kerran
vuodessa sen toimivaltaan kuuluvissa asioissa tehdyt aloitteet ja niiden
johdosta suoritetut toimenpiteet.
Moni ei myöskään ole tietoinen, että kaupungin
www-sivujen kautta voi kuka tahansa antaa palautetta kaupungin toiminnoista ja
palveluista (www.jns.fi). Palautetta voi antaa nimettömänä tai jos haluaa saada vastauksen
palautteeseensa, vastauksen saa antamalla joko puhelinnumeronsa tai sähköpostiosoitteensa.
Toki, jos palaute tai kysymys kohdistuu suoraan johonkin yksikköön tai sen
toimintaan, se on parasta antaa suoraan kyseiseen yksikköön.
Kuntalaiskuulemisia on järjestetty Joensuussa aina
isojen asioiden, kuten kuntaliitossuunnitelmien ja palveluverkkotarkastelujen,
yhteydessä. Kaavoitus järjestää jo lain perusteella säännöllisiä kuulemisia.
Huhtikuussa valtuusto kokeili yhdessä vanhusneuvoston kanssa uudenlaista
kuulemis- ja kohtaamismuotoa. Tuolloin kaupunginvaltuusto halusi saada kaupunkilaisten
palautetta ja kokemuksia seniorikansalaisten palveluista. Valtuutetut olivat
kuulijoina ja pääpaino oli kaupunkilaisten puheenvuoroilla. Kysymyksiin
vastaamassa olivat sosiaali- ja terveydenhuollon viranhaltijat ja lisäksi
vapaa-aikajohtaja Timo Heinonen. Paikalla oli noin 160 kaupunkilaista ja
palaute tilaisuudesta oli pääsääntöisesti positiivista. Näitä tilaisuuksia on
tarkoitus jatkaa ja niihin voi lähettää teemaehdotuksia. Tähän mennessä on
ehdotettu, että seuraavassa tilaisuudessa keskusteltaisiin joko lasten ja
nuorten palveluista tai vaihtoehtoisesti esteettömyydestä. Valtuuston
puheenjohtajisto päättää syys-/lokakuussa järjestettävän tilaisuuden aiheen
alkusyksystä.
Uudenlaisen vuoropuhelun edelleen kehittämiselle on
selkeä tarve ja uusia ideoita otetaankin mielellään vastaan. Itse olen
esimerkiksi miettinyt, voisiko kansalaisraateja, erilaisia järjestöjä ja
kokemusasiantuntijoita käyttää enemmän alueiden ja palveluiden suunnittelussa.
Toimivassa demokratiassa kansalaisten keskeinen
vaikuttamiskeino on vaaleissa äänestäminen. Toivon, että pian olevissa
EU-vaaleissa osallistuminen olisi aktiivista. Itse aion äänestää parasta
mahdollista ehdokasta: Riitta Mylleriä.
Merja Mäkisalo-Ropponen
Joensuun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti