Kansanterveyden parantaminen ei korjaa kokonaan
kestävyysvajettamme, mutta toisaalta terveyden eriarvoistuminen, syrjäytyminen
sekä sairauksien ja ongelmien ennaltaehkäisyn puutteet aiheuttavat
yhteiskunnassamme jopa kymmenien miljardien ylimääräiset vuosittaiset
kokonaiskustannukset - inhimillisistä kärsimyksistä puhumattakaan.
Terveydenhuollon toimenpiteillä voidaan vaikuttaa vain pieneltä osin
kansanterveyteemme. On arvioitu, että terveydenhuollon toimenpiteiden osuus on
korkeintaan 25 prosenttia kansanterveyden edistämisen kokonaisuudesta.
Sosiaali- ja terveystoimi yhdessä saavat jo enemmän hyötyjä aikaan, mutta
saadaksemme kaikki hyödyt irti, terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen on oltava
punaisena lankana kaikessa päätöksenteossa ja toiminnassa sekä ministeriöissä
että kunnissa. Valitettavasti kunnissa ei ole riittävästi osattu tehdä terveys-
ja hyvinvointivaikutusten arviointia eikä kustannusvaikuttavuusanalyyseja. Sen
vuoksi on tehty kunnan kustannuksia lisääviä päätöksiä, kun ennaltaehkäiseviä
ja kuntouttavia toimenpiteitä on karsittu säästöjen saamiseksi. Budjettivuosi
kerrallaan eläminen tulee kunnille kalliiksi, jollei osata analysoida, mitä
tietyn toiminnan karsiminen maksaa viiden tai kymmenen vuoden kuluttua.
Nämä tehdyt virheet eivät kuitenkaan korjaannu opposition
ehdottamilla toimenpiteillä. Mitä enemmän sosiaali- ja terveydenhuolto
eriytetään omaksi irralliseksi saarekkeekseen, sen vähemmän terveyshyötyjä
saadaan aikaan ja sitä kalliimmaksi se tulee. Sen vuoksi esimerkiksi Keskustan
kotikunta-maakuntamalli ei ole mielestäni kansanterveyden edistämisen eikä
talouden kannalta järkevä vaihtoehto. Sosiaali- ja terveydenhuollosta on
päätettävä samoissa päätöksentekoelimissä kuin muistakin kunnan asioista. Vain
sillä tavalla saamme "terveys kaikissa politiikoissa"- ohjelmat
toteutumaan ja pidemmällä aikavälillä sosiaali- ja terveydenhuollon
kustannusten nousu kuriin.
Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti