Viime viikolla käytiin eduskunnassa lähetekeskustelu
hallituksen esityksestä oppilas- ja opiskelijahuoltolaiksi. Lain käsittely
valiokunnissa siirtyy syksyyn. Lain on arvioitu tulevan voimaan elokuun alusta
2014. Oppilas- ja opiskelijahuollon palveluilla tarkoitetaan koulupsykologin,
kuraattorin ja kouluterveydenhuollon asiantuntijoiden palveluja. Toisaalta
oppilas- ja opiskelijahuolto on myös opettajan perustyötä. Opettajan tehtävänä on
huolehtia oppilasryhmästään kokonaisuutena sekä opetustyöhön liittyvästä
turvallisuudesta, järjestyksestä ja hyvinvoinnista.
Lain tarkoituksena on tukea ja edistää lasten ja
nuorten terveyttä, ennaltaehkäistä erilaisia psykososiaalisia ja oppimiseen liittyviä
ongelmia sekä ohjata mahdollisimman varhaisessa vaiheessa apua ja tukea
tarvitsevia lapsia ja nuoria palvelujen pariin. Tavoitteena on siirtää
toiminnan painopistettä nykyisestä ongelmakeskeisestä toiminnasta ennaltaehkäisevään
suuntaan. Riittävän varhain aloitetulla psykososiaalisen kasvun ja kehityksen
tuella pystytään yleensä auttamaan joustavammin ja oikea-aikaisemmin. Kun
lasten ja nuorten ongelmat tunnistetaan varhain ja niihin puututaan tukemalla
ja tarjoamalla oppilas- ja opiskelijahuollon palveluita oppilaan ja opiskelijan
kehitysympäristössä, tarve muun muassa korjaaviin lastensuojelun ja
erikoissairaanhoidon toimenpiteisiin vähenee.
Oppilas- ja opiskelijahuollon tilanne on hiukan parantunut
viime vuosien aikana, erityisesti terveydenhoitajapalveluiden osalta. Siitä
huolimatta opiskelijahuollon kokonaisresurssit ovat monessa kunnassa riittämättömät
ja palvelut ovat maantieteellisesti epätasaisesti jakautuneet. Oikeuskansleri on viimeksi vuonna 2012
todennut, ettei tilannetta voi pitää edes tyydyttävänä. Valtion antama
ohjeistus ei edistä yhdenvertaisuutta, kunnallinen resursointikyky ja -halu
vaihtelevat eikä kattava ja tehokas valvonta toteudu. Oikeuskanslerin mukaan
oppilashuollon asianmukainen toteutuminen vaatii velvoittavia ja sisältöjä
tarkemmin määritteleviä säännöksiä. Lakiesityksessä lähdetään siitä, että oppilaalla
ja opiskelijalla on oikeus saada psykologin, kuraattorin ja kouluterveydenhuollon
palveluja säädetyssä määräajassa.
Oppilaan ja opiskelijan kokonaisvaltainen tukeminen edellyttää
vanhempien, opettajien ja muiden asiantuntijoiden saumatonta yhdessä tekemistä.
Vain pienessä osassa kouluista vanhemmilla on mahdollisuus vaikuttaa
kouluyhteisön toimintaan ja terveellisyyteen. Toisaalta myös koululaisten
vanhempien tuki on usein riittämätöntä. Alle kouluikäisten lasten vanhemmat
saavat neuvolasta jatkuvasti ohjausta ja tukea vanhemmuuteen sekä lasten
hoitoon ja kasvatukseen. Lapsen siirtyessä kouluun tällainen säännöllinen
ohjaus ja tuki jäävät pois. Jatkossa olisikin syytä pohtia, voisiko oppilashuoltoon
sisällyttää myös vanhempien parissa tehtävää työtä. Monet vanhemmat tarvitsevat tukea ja ohjausta
erityisesti murrosikää lähestyvien lasten kasvatuksessa. Toimivilla ja oikein
järjestetyillä oppilas- ja opiskelijahuoltopalveluilla voidaan tukea perhettä kokonaisvaltaisesti
sekä opettajien opetus- ja kasvatustyötä.
Kaikki lasten ja nuorten hyvinvointia tukevat
toimenpiteet maksavat itse itsensä takaisin tulevaisuudessa. Tämä laki
toivottavasti saa kunnat panostamaan ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen
puuttumiseen entistä tehokkaammin. Toisaalta meidän tulisi huomata, että näitä
palveluja voidaan järjestää monella tavalla. Joensuussa on erittäin hyvin
toimiva matalan kynnyksen Nuorisoasema, jossa nuoren on mahdollista päästä
ammattihenkilön vastaanotolle ilman lähetettäkin. Esimerkiksi masentuneiden
nuorten hoidossa on saatu erinomaisia tuloksia psykiatrisen sairaanhoitajan
muutaman tapaamiskerran interventiolla. Nuorisoaseman toimintaedellytykset on
turvattava vaikeinakin taloudellisina aikoina, sillä siellä tehdään arvokasta
ja kustannusvaikuttavaa työtä.
Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti