Viime
viikolla eduskunnassa oli lähetekeskustelussa ns. ”koulurauhapaketti”. Lakiesityksen
tarkoituksena on tarjota uusia keinoja koulujen ja oppilaitosten työrauhan
parantamiseksi sekä ajanmukaistaa jo käytössä olevia toimintatapoja.
Kansainvälisissä
vertailuissa suomalaisen peruskoulun hyvää mainetta on varjostanut se, että
huolimatta erinomaisista koulusaavutuksistaan suomalaiset lapset kokevat
viihtyvänsä huonosti koulussa. YK:n lapsen oikeuksien komitea koki tämän uhkana
lapsen oikeuksien toteutumiselle ja suositteli Suomelle vuonna 2011, että
lasten hyvinvointiin kouluissa kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Osa pahoinvoinnista
johtuu juuri työrauhan puutteista. Suomalaisissa kouluissa koulupäivän
turvallisuutta uhkaavat sekä ulkokohtaiset haitat (esim. epäterveelliset
rakennukset) että omakohtaiset harmit ja pelot (esim. kiusaaminen).
Lapsen
oikeuksien sopimuksen mukaan koulutuksen päämääränä on pyrkiä lapsen
persoonallisuuden sekä henkisen ja fyysisten valmiuksien mahdollisimman täyteen
kehittämiseen. Näyttää siltä, että tämä on jäänyt tiedollistaidollisen
osaamisen jalkoihin. Suomalaisten koululaisten aktiivisuus voi helposti
suuntautua opetustilanteiden ulkopuolelle, koska heillä ei ole mahdollisuutta
toteuttaa itseään ja tulla kuulluksi koulutyön virallisessa ytimessä.
Osallisuusoikeuden toteutumisen näkökulmasta suomalainen peruskoulu ei toimi
kovin hyvin. Lapsen äänen kantavuus on ohut, kun keskustellaan esimerkiksi
opetuksen sisällöistä, menetelmistä, työjärjestyksistä tai koulun varusteluun
liittyvistä asioista. Tämä saattaa olla syy siihen, että peruskoulumme
aikuisten ja lasten välille aukeaa alakoulun jälkeen tunneperäinen kuilu, joka
näkyy esimerkiksi kielteisenä suhtautumisena opettajaan. Onneksi perusopetuksen
opetussuunnitelmauudistuksessa tähän asiaan on kiinnitetty huomiota. Koulurauhaa
koskevassa lakiesityksessä ehdotetaan muun muassa, että jokaisessa peruskoulussakin
tulee olla oppilaskunta. Sen avulla oppilaiden ääni tulee paremmin kuuluviin ja
osallisuuden kokemus lisääntyy.
Lainsäädäntöuudistuksen
painopiste on kasvatuksessa ja varhaisessa puuttumisessa. Kasvatuskeskustelun
ensisijaisuus ongelmatilanteissa on tärkeä asia. Sen toteuttaminen oikealla
tavalla vaatii opettajilta vankkaa ammattitaitoa ja osaamista, johon kenties
tarvitaan täydennyskoulutusta. Miten kohdata vanhemmat, joiden mielestä vika on
aina koulussa ja opettajassa. Vastuullinen vanhempi pyrkii rakentavaan
yhteistyöhön muiden kasvattajien kanssa. Monet opettajat ovat todenneet, että
kaikkein vaikeinta on kohdata vanhempia, jotka saattavat jopa lasten kuullen
haukkua ja uhkailla opettajaa. Tällaisessa tilanteessa on luonnollista, että
opettajan arvovalta kasvattajana horjuu lasten huomatessa vanhempiensa
asettuvan kaikissa asioissa heidän puolelleen opettajaa vastaan. Jokaisella
opettajalla, joka joutuu kohtaamaan työssään tällaisia tilanteita, tulisi olla
oikeus työnohjaukseen. Valitettavan harvassa koulussa ja oppilaitoksessa siihen
on kuitenkaan mahdollisuutta.
Opettajille
tulisi järjestää täydennyskoulutusta myös erilaisten oppijoiden tunnistamisesta
ja uudenlaisten opetusmenetelmien käyttämisestä. Erilaisia oppijoita on keskimäärin
20 prosenttia kaikista oppijoista ja osalle heistä tavallinen luokkamainen
opetus ei sovellu. Erilaiset oppijat eivät tarvitse erityisopetusta, vaan
erilaisia opetusmenetelmiä. Lisäksi neurologisten häiriöiden tunnistamiseen
kouluissa pitäisi panostaa enemmän. Tunnistamaton neurologinen häiriö voi
aiheuttaa sen, ettei oppilas pysty seuraamaan normaalia opetusta ja putoaa
helposti normaalilta oppimispolulta. Tämä voi johtaa levottomuuteen ja
häiriökäyttäytymiseen ja ajan myötä jopa syrjäytymiseen. Tällaisessa
tilanteessa tulisikin useammin kysyä, mistä häiritsevä käyttäytyminen johtuu
eikä ensimmäiseksi, miten oppilasta rangaistaan. Toki koulussa on opittava
sääntöjen noudattamista. Liian usein olen kuitenkin törmännyt nuoriin, joiden
epäsosiaalisen käyttäytymisen tai syrjäytymisen taustalla on heidän liian
myöhään tunnistettu erilainen oppimistyylinsä tai neurologinen häiriönsä.
Koulua
tulee kehittää henkilökunnan, oppilaiden ja vanhempien yhteistyönä.
Kasvatuskeskustelut ovat tästäkin näkökulmasta tärkeitä. Koulutyötä on
uudistettava kaikille osapuolille iloa tuottavaksi. Toiminnan ilo tulee
yhteisöllisyydestä ja osallisuudesta. Toivonkin, että erinomaisen
koulurauhapaketin jalkauttaminen käynnistää runsaasti ”yhteisöllinen koulu”-
hankkeita eri puolille Suomea.
Kansanedustaja Merja
Mäkisalo-Ropponen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti