Itse
olen erityisen huolissani erityisryhmien asuntojen rakentamisen ongelmista eri
puolella Suomea. Näitä erityisryhmiä ovat muun muassa pitkäaikaisasunnottomat,
kehitysvammaiset, mielenterveyskuntoutujat ja muistisairautta sairastavat
henkilöt.
Vanhusten
ja vammaisten henkilöiden asuntojen korjaustyöt mahdollistavat omassa kodissa
asumisen avun tarpeen lisääntyessäkin. Erityisesti hissien rakentamiseen
vanhoihin kerrostaloihin tulisi saada avustusta. Kerrostaloissa asuu paljon
ikäihmisiä, jotka eivät hissien puutteiden takia pääse ulkoilemaan. Tutkimusten
mukaan siinä vaiheessa, kun ikäihmisen ulkona liikkuminen loppuu, otetaan pitkä
askel kohti pysyvää laitoshoitoa.
Vaikka
1.7.2013 voimaan astuvassa ikälaissa korostetaan omassa kodissa asumisen
ensisijaisuutta, jossakin vaiheessa omassa kodissa asuminen ei ole enää inhimillisesti
ottaen oikea vaihtoehto. Muistisairaudet ovat tyypillinen esimerkki, jossa
sairauden tietyssä vaiheessa ihmisen on päästävä asumaan joko ryhmäkotiin tai
tehostetun palveluasumisen muistiyksikköön. Näistä kodinomaisista yksiköistä on
valtava puute lähes joka puolella Suomea. Muistisairaille vanhuksille tarvitaan
vuosittain noin 1500 – 2000 uutta kodinomaista asumispaikkaa. Muistisairaiden
ihmisten saadessa asianmukaista hoitoa ja kuntoutusta koko sairauden ajan, he eivät
tarvitse sairauden loppuvaiheessakaan yleensä laitoshoitoa, mutta lähes aina he
tarvitsevat kodinomaisia asumisyhteisöjä.
Muistisairautta
sairastavien lisäksi mielenterveyskuntoutujien asunnoista on puutetta. Lisäksi
pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisen jatko-ohjelmassa tavoitteena on poistaa
pitkäaikaisasunnottomuus vuoteen 2015 mennessä. Kehitysvammaisten laitoshoito
on tarkoitus purkaa vuoteen 2020 mennessä. Tämän tavoitteen toteutuminen
edellyttää, että kehitysvammaisille rakennetaan noin 600 uutta asuntoa
vuodessa.
Yhteenvetona
voidaan todeta, että asuntotuotantoa erityisryhmille on lisättävä. Tämä vaatii
selkeää suunnitelmaa ja rahoituksen suuntaamista tälle puolelle. Keskeisenä
kysymyksenä on, kuka näitä asuntoja rakentaa - monikansalliset yritykset,
yleishyödylliset voittoa tavoittelemattomat säätiöt vai kunta itse? Valitettavan
usein kunnissa on jouduttu tilanteeseen, jossa monikansallinen rakennuttajan
siivillä palvelutuotantokin ajautuu näiden yhtiöiden omistamille tai läheisesti
kytköksissä oleville monikansallisille yrityksille. Kysymys on myös ARA:n
rahoituksen perusperiaatteista – ketä tuetaan julkisilla verovaroilla?
Suuri
haaste yhteiskunnassamme on myös kosteus- ja homevauriot. Niihin liittyvien
terveysvaikutusten vuosikustannukset ovat jopa 450 miljoonaa euroa. Kyseessä on
valtava ongelma, jonka ratkaisemiseen tarvitaan valtion apua ja ohjausta sekä
eri ministeriöiden välistä yhteistyötä. Ministeri Kiurun johdolla ollaankin
laatimassa pitkäntähtäimen suunnitelmaa tilanteen korjaamiseksi. Samalla on
vakavasti pohdittava, mikä on rakennuttajan ja/tai myyjän vastuu näissä
asioissa. Olen lähiaikoina joutunut kuulemaan useamman surullisen tarinan
siitä, että talon ostaja on joutunut terveyden menettämisen lisäksi
kohtuuttomiin taloudellisiin vaikeuksiin ostettuaan ns. hometalon. Joissakin
tilanteissa tuntuu, että ostaja on täysin oikeusturvaton.
Merja
Mäkisalo-Ropponen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti