Viime
vuoden lopulla ilmestyneen tutkimuksen (Harinen & Halme 2012) mukaan
suomalaisissa kouluissa on paljon pyrkimystä turvata lapsen keskeiset oikeudet.
Koulujen toimintaan ja toimintaympäristöön liittyy kuitenkin asioita, jotka
vaikeuttavat oikeuksien toteutumista. Suomalaisen koululaisen koulupäivän
turvallisuutta uhkaavat sekä ulkokohtaiset haitat, esim. huonokuntoinen
koulurakennus, että omakohtaiset harmit ja pelot, esim. kiusaaminen.
Lapselle
tärkeiden ja arvokkaiden vertais- ja ystävyyssuhteiden luominen mahdollistuu
kouluympäristössä. Asiasta voi kuitenkin muodostua kasvatuksellinen ongelma. Erityisesti
yläkouluissa oppilasyhteisöjä näyttää liimaavan yhteen eräänlainen
”koulunvastustuskulttuuri”, jonka puitteissa törmätään helposti
työrauhaongelmiin.
Osallisuusoikeus
ei toteudu suomalaisessa peruskoulussa kovin hyvin. Lapsen äänen kantavuus on
ohut silloin, kun keskustellaan esimerkiksi opetuksen sisällöistä, menetelmistä,
työjärjestyksistä tai koulun varusteluun liittyvistä asioista. Tämä saattaa
olla syy siihen, että peruskoulumme aikuisten ja lasten välille aukeaa alakoulun
jälkeen tunneperäinen kuilu, mikä näkyy esimerkiksi kielteisenä suhtautumisena
opettajaan.
Lapsen
oikeuksien sopimuksessa määriteltyjen koulutuksen päämäärien mukaan koulutuksen
tulee pyrkiä lapsen persoonallisuuden sekä henkisen ja fyysisten valmiuksien
mahdollisimman täyteen kehittämiseen. Näyttää siltä, että tämä on jäänyt tiedollistaidollisen
osaamisen jalkoihin. Näin suomalaisten koululaisten aktiivisuus voi helposti
suuntautua opetustilanteiden ulkopuolelle siksi, että heillä ei ole
mahdollisuutta toteuttaa itseään ja tulla kuulluksi koulutyön virallisessa
ytimessä. Onneksi perusopetuksen opetussuunnitelmauudistuksessa tähän asiaan on
kiinnitetty huomiota.
Opetusministeri
Jukka Gustafssonin ns. koulurauhapaketti tulee olemaan erittäin tärkeä
lakiuudistus. Odotan mielenkiinnolla pääseväni keskustelemaan aiheesta
eduskunnassa maalis-huhtikuussa. Uudistuksen painopiste on kasvatuksessa ja
varhaisessa puuttumisessa. Kasvatuskeskustelun ensisijaisuus ongelmatilanteissa
on tärkeä asia. Sen toteuttaminen oikealla tavalla vaatii opettajilta vankkaa
ammattitaitoa ja osaamista.
Koulua
on kehitettävä henkilökunnan, oppilaiden ja vanhempien yhteistyönä. Koulutyötä
on uudistettava kaikille osapuolille iloa tuottavaksi. Toiminnan ilo muodostuu
yhteisöllisyydestä ja osallisuudesta. Toivonkin, että erinomaisen koulurauhapaketin
jalkauttaminen käynnistää runsaasti ”yhteisöllinen koulu”- hankkeita eri
puolille Suomea.
Kansanedustaja Merja
Mäkisalo-Ropponen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti