Eduskunnassa oli 19.2.2013 lähetekeskustelussa
hallituksen esitys ammattikorkeakoululaista. Ammattikorkeakoulujen nykyisten
toimilupien voimassaolo päättyy 1.1.2014. Uusissa toimiluvissa korostetaan
koulutustarvetta, toiminnan laatua, vaikuttavuutta ja tehokkuutta. Toimiluvan
saajalla tulee olla pitkän tähtäimen taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset
tehtävien hoitamiseen sekä opetuksen, tutkimus- ja kehitystyön asianmukaiseen
ja kansainvälisesti korkeatasoiseen järjestämiseen. Ammattikorkeakouluilta
edellytetään riittävän suurta kokoa suhteessa koulutustarpeeseen ja
resurssipohjaa opetukseen sekä tutkimus- ja kehitystoimintaan.
Lakiehdotus on hyvä ja tarpeellinen. Hakuprosessi ja
ammattikorkeakoulujen arviointikriteerit ovat täysin asiallisia. Toivon, että
näitä kriteereitä noudatetaan. Jos ammattikorkeakouluja arvioidaan esityksessä
kuvattujen kriteerien pohjalta, Karelia ammattikorkeakoulu on yksi Suomen
tehokkaimmin toimivista ammattikorkeakouluista. Toimiluvan myöntäminen sille
pitäisi olla itsestäänselvyys.
Lakiesityksessä todetaan, että toimilupahakemusten
käsittely ja arviointi tapahtuu virkatyönä opetus- ja kulttuuriministeriössä.
Valtioneuvosto tekee toimilupia koskevat päätökset opetus- ja
kulttuuriministeriön esityksen pohjalta. Valtioneuvoston toimilupaharkinta
perustuu kaikki edellä mainitut seikat huomioon ottavaan kokonaisharkintaan.
Toivottavasti kokonaisharkinta tarkoittaa aidosti laissa esitettyjen kriteerien
perusteella tehtäviä päätöksiä. Maakunnallisen ammattikorkeakouluverkon
säilyminen on mielestäni erittäin tärkeä kriteeri päätöksenteossa.
Itä-Suomen yliopisto on ollut menestystarina. Ammattikorkeakoulujen
funktio on yliopistoja alueellisempi ja maakunnallisempi. Olin alusta alkaen
kannattamassa Itä-Suomen yliopiston perustamista. Ammattikorkeakoulun kohdalla
asia on toinen, sillä Pohjois-Karjala tarvitsee oman ammattikorkeakoulun. Ammatillisen
korkeakoulun aluevaikuttavuus on suuri. Sen avulla rakennetaan alueen
hyvinvointia, kulttuuria ja elinkeinoelämää palvelevaa tutkimus-, kehittämis-
ja innovaatiotoiminta. Maakuntaa suuremmat ammattikorkeakoulut eivät pysty
suoriutumaan tästä tehtävästä tasapuolisesti.
Sen sijaan, että maakunnallista
ammattikorkeakouluverkkoa supistetaan väkisin, on syytä miettiä maakuntien
sisällä tapahtuvaa sivutoimipisteiden, jotka ovat usein tehottomia ja huonon
vetovoiman omaavia, lopettamista. Pohjois-Karjalassa tämä on tehty jo vuosia
sitten. Karelia ammattikorkeakoulun kaikki kampukset ovat noin 2 kilometrin säteellä
toisistaan. Tämä näkyy sen tehokkuudessa ja tuloksissa.
Toinen asia, jonka haluan nostaa esille
ammattikorkeakoulukeskustelussa, on koulutuksen sisällöllinen kehittäminen. Toivottavasti
ammattikorkeakouluille annettava suurempi itsemääräämisoikeus tarkoittaa
yhteiskunnallisten ja paikallisten haasteiden entistä parempaa huomioimista
opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Ensi kesänä astuu voimaan vanhuspalvelulaki. Sen tueksi ministeriössä on
laadittu kansallinen muistiohjelma. Muistisairautta sairastavien kuntouttava
hoitotyö vaatii erityisosaamista. Muistiliiton selvityksen mukaan Suomessa on
ammattikorkeakouluja, joista voi valmistua sairaanhoitajaksi niin, että muistisairautta
sairastavien hoidosta on opetusta vain muutamia tunteja. Näin pieni tuntimäärä
ei anna valmiuksia muistisairaan ihmisen laadukkaaseen ja kuntouttavaan hoitoon.
Kuitenkin lähes jokainen sairaanhoitaja joutuu työssään kohtaamaan
muistisairautta sairastavia henkilöitä. Toinen iso ongelma on, että
muistihoitajien koulutus on puutteellisesti järjestetty. Vanhuspalvelulaissa
korostetaan vastuuhenkilön merkitystä laadukkaiden palveluiden varmistajana.
Kotona muistisairautta sairastavan henkilön vastuuhenkilönä useimmissa
tapauksissa oli järkevää olla koulutettu muistihoitaja. Valitettavasti tätä
koulutusta on hyvin vähän järjestetty. Tämän asian korjaamisen toivon
ammattikorkeakoulujen ottavan haasteena vastaan.
Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti