Suomen Keskustan 16.9.2011 esittämässä välikysymyksessä väitetään, että  suunniteltu kuntauudistus heikentää lähipalveluita ja kansalaisten  vaikuttamismahdollisuuksia. Välikysymyksestä saa sellaisen käsityksen,  että Keskustan mielestä pienissä kunnissa lähipalvelut toimivat ja  kansalaisten vaikuttamismahdollisuudet ovat hyvät ja suurissa kunnissa  lähipalvelut eivät toimi ja kansalaiset ovat passiivisia. Keskusta  syyttää hallitusta suuruuden ihannoinnista, mutta samalla itse  syyllistyy epärealistiseen pienuuden ihannointiin. Kuntauudistuksen  tarkoituksena on löytää palvelujen järjestämisen kannalta optimaaliset  olosuhteet. Uudistus ei lähde rakenteista – kuten Keskusta väittää –  vaan kansalaisista ja heidän tarvitsemistaan palveluista.
Keskustan  viime hallituskaudella ajama Paras-hanke lähtee samasta ajatuksesta;  isommissa kokonaisuuksissa on helpompi järjestää laadukkaita palveluita.  Paras-hankkeen lähtökohtana oleva kuntien yhteistyömalli tietyissä  palveluissa ei kuitenkaan ole kaikilta osin toimiva ja riittävä tämän  hetken ja tulevaisuuden haasteisiin. Jo syntyneitä, hyvin toimivia  yhteistyömalleja voidaan kuitenkin hyödyntää kuntarakenneuudistuksessa.  Tehty työ ei siltä osin ole mennyt hukkaan.
Lähipalvelut on  toteutettava lähipalveluina, olipa kunnan koko mikä tahansa. Näitä  lähipalveluita ovat muun muassa alakoulut, kotihoito sekä lääkärin ja  sairaanhoitajan vastaanotot.  Lainsäädännössä on määriteltävä  lähipalveluiden käsite ja sisältö nykyistä tarkemmin. Uskon, että  Keskustan peräänkuuluttamia lähipalveluita on järkevämpää toteuttaa  isommissa peruskunnissa. Jo pienten kuntien hallintorakenteisiin  käyttämien resurssien siirtäminen kuntien perustehtävien hoitamiseen  parantaa lähipalveluita. 
Kuntarakenneuudistuksen onnistumisen  kannalta on tärkeää kytkeä siihen valtionosuusuudistus. Valtionosuuksien  jakamiselle tulee luoda oikeudenmukaiset kriteerit. Eräs toimiva ja  keskeinen kriteeri voisi olla esimerkiksi huoltosuhde, jolloin  ikääntyvien kuntien erityispiirteet tulevat riittävästi huomioiduksi.  Toinen käyttökelpoinen kriteeri olisi pitkät välimatkat ja harva asutus  kunnan sisällä. 
Myös positiivisia kriteereitä kannattaisi  käyttää valtionosuuksien jakamisen perustana. Kuntia voisi palkita  hyvistä ja innovatiivisista uudistuksista. Eräs järkevä innovaatio, jota  jo tällä hetkellä joissakin pitkien etäisyyksien kunnissa käytetään, on  tekniikan hyödyntäminen erikoislääkäripalveluissa. Potilas on  sairaanhoitajan kanssa omassa kodissaan tai lähiterveysasemalla ja  erikoislääkärin vastaanotto tapahtuu videoyhteyden avulla. Potilaan eikä  lääkärin tarvitse matkustaa minnekään.
Välikysymyksessä esitetty  väite siitä, että kunnan koko vaikuttaisi kuntalaisten aktiivisuuteen  ja osallistumiseen, on mielestäni perusteeton. Jo nykyisessä  kuntarakenteessa meidän on mietittävä keinoja kansalaisten  osallistumisen lisäämiseen. Kaupunginosa- ja kyläyhdistykset ovat muun  muassa niitä tulevaisuuden lähidemokratiamuotoja, joiden avulla  kansalaisten ääni saadaan kuuluviin. Kunnan koko ei ole ratkaiseva  tekijä. 
Muutos pelottaa aina ja muutokseen voi suhtautua joko  uhkana tai mahdollisuutena. Keskusta haluaa nähdä nyt pelkästään  uhkakuvia. Tämänhetkisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa  kuntarakenneuudistus on kuitenkin nähtävä mahdollisuutena järjestää  lähipalveluita kaikille kansalaisille myös tulevaisuudessa.
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti